menno slijboom stedenbouw architectuur
URBAN LAYAR

Na lang zeuren was het dan zover. Met mijn zoon naar de speelgoedwinkel om de Octo Battle te halen waarin gestroomlijnde coole raceauto's (eigenlijk hete auto's) de strijd aanbinden met een grote octopus.  De auto's veranderen van kleur door de temperatuur van het water en schieten met hoge snelheid via een schans over de octopus om deze zo te verslaan. Er is echter niks vervelender dan bij thuiskomst te moeten constateren dat de 'hete wielen' helemaal niet zo hot zijn als de reclame deed vermoeden.  De (race)baan valt tegen en het wegschieten van de auto's  gebeurt met een snelheid waarbij de auto slechts zelden de overkant halen. Het beest wordt dus niet verslagen en wat rest is dat de auto's van kleur kunnen veranderen.  In realiteit is de Octo Battle niets meer dan een soort ingewikkelde autowasstraat met wisselbaden; niet zo Cool dus.

Bij het maken van plannen ligt de focus logischerwijs op de kwaliteit van de ontwikkeling en de bijdrage van het plan aan de gestelde ambities voor de locatie. Wat wordt het en hoe ziet het er uit is datgene wat als eerste voor het voetlicht wordt gebracht. In de huidige tijd wordt met mooie haast fotorealistische beelden een perspectief geschetst van de toekomst. Het kan zo gebouwd worden hoor je vaak. Het zijn zo toch vaak de spiegeltjes en kraaltjes die de meeste aandacht krijgen van de consument. Historisch eerder al bewezen bij de indianen lijkt dit de beste marketingstrategie voor het promoten van nieuwe plannen. De vraag is echter of deze focus op het zogenaamde eindbeeld de haalbaarheid van plannen juist niet in de weg staat. Niks zo vervelend als een verwachting die niet ingelost kan worden doordat deze technisch of wettelijk niet mogelijk blijkt te zijn. De harde en kostbare realiteit is vaak de echte dealbreaker in de ruimtelijke ordening.

Het is belangrijk deze realiteit toe te voegen aan de planvorming. Niet achteraf toetsen of iets kan, maar deze vooraf gebruiken als fundering voor het plan; deze Augmented Reality is zeer geschikt om als Applicatie toe te voegen aan de projectontwikkeling. Urban Layar als App op je telefoon waarmee je kijkend naar een toekomstige locatie een overzicht krijgt over bijvoorbeeld de geluidbelasting op de locatie en bronnen in de buurt, mogelijke bodemvervuiling, de ligging van kabels en leidingen evenals de aanwezigheid van monumenten. Door plannen vanuit deze realiteit op te bouwen kan met een realistische blik invulling gegeven worden aan de wensen en ambities voor de locatie en kan het ontwerp en proces doelgericht plaatsvinden. Niet alleen maar een mooi plaatje maar Reality Marketing waar verwachting en resultaat op elkaar aansluiten. Let the battle begin!